torsdag 15 april 2010

Orättvist mot otränade!

Idag har jag upptäckt en STOR orättvisa som jag tidigare bara misstänkt och som jag nu har fått bekräftad.

Jag har misstänkt att vältränade människor kan äta mer mat/kalorier än otränade!
Jaha, tänker du. Inget konstigt med det! Dom tränar bort kalorierna dom stoppar i sig.
Viss sanning är det väl i det men idag så fick jag verkligen svart på vitt! Förbränningen är helt beroende av den fysiska formen. Då menar jag inte fysisk form så som Barbamamma form utan fysisk form = god kondis/vältränad!

Läser i SportGuiden nr 2-10 sid 41 på PT x-plosion Dvs Personlig tränare explosion. Där stod det:

OTRÄNADE MÅSTE TRÄNA MER!

Oberoende av vad mirakelkurerna säjer så tar det från 3-6 månader innan man får synbart och kännbart resultatav sin träning! Månader mina vänner!

Dessutom läser jag vidare:

En helt otränad människa måste träna 3 gånger mer än en tränad för att nå samma effekt av träningen!!! Men skojar du??

Det innebär att om du är vältränad och har bra kondis och vill gå ned i vikt så bränner du 2500 kalorier/vecka med ca 4 timmars aktivitet/träning.

För en otränad person krävs minst 11 timmars träning för att förbränna samma antal kalorier. Vidare påpekas att om man är otränad så kan man ofta inte prestera så effektiv träning och detta innebär att de 11 timmarna oftast minst måste dubblas!!!

Dvs att det kan krävas ca 24 TIMMAR (!!!!) för att förbränna 2500 kcal!!! Om man är otränad!

Men va fan! Då slår ju otränad och orörlig ur ett helt omöjligt läge!!

Orättvist!

Och jag är såååå glad att jag INTE läste denna artikeln INNAN jag började träna. Då hade jag givit upp! Långt innan jag börjat!

Så ett gott råd från mej är :


Läs inte detta inlägg förräns du har legat i hårdträning i minst 6 månader annars finns risken att du tappar sugen innan du ens kommit igång!

Om det nu är så att du läst hela inlägget och känner att du är lite otränad och tänker Shit! Shit!Shit! Jag är körd!

Lugn och fin! Även om du slår från botten så finns det inget som heter omöjligt!!!
Se på mej! Jag är ett levande bevis!

Numer har jag riktigt god kondis, tränar flera gånger i veckan (lätt! Dessutom får jag till och med viss abstinens om det av någon anledning blir nåt inställt pass!) och jag kan stolt sälla mej till dom som förbränner 2400 kcal på 4 timmars träning istället för på 24 timmar!

Det gick, och jag lovar, kunde jag så kan alla!

Puss på näsan!!

Inga kommentarer: