tisdag 21 september 2010

Föräldramöte - tjoho eller...

Har ikväll fått ta del av ännu ett föräldramöte. Jag och mannen brukar inte alltid gå, långt därifrån. Varför? Jo det ska jag tala om. Dels är det likartad information år efter år. Är man då begåvad med fyra barn kan det bli lätt tjatigt.

Dessutom kommer en del saker som i sak är bra och viktiga i en annan dager när man får dom serverade på ett föräldramöte.

Som ex kan jag ta ÖPP, ett samarbete mellan föräldrar mot alkohol och droger. Bra i sak men jag kan känna mig idiotförklarad när man sitter där och matas med fakta som hur farligt alkohol är för ungdomar. Att vi inte ska langa till våra barn (nä, givetvis inte! Vad f*n tror dom...?) Att det t.o m är olagligt (öh?) Nä jag har aldrig langat till mina barn! Tänker inte göra det heller!
Jag vet att den del ungdomar testar alkohol tidigt, med det menar jag före 18 år, men jag och mannen har inte råkat ut för det än. Vi har en öppen dialog om vad som är rätt och fel, gott och ont och påverkar så mycket vi kan för att stärka våra barn i sina identiteter. Därmed är jag inte så korkad att jag inbillar mig att vi kommer att skonas från allt. Nejdå, några helgon är det inte vi fostrar men likväl sunda, egentänkande och självkritiska ungar som förhoppningsvis har några hjärnceller på rätt sida när det blir skarpt läge. Jag tror inte på kadaverdisiplin, det funkar inte! Jag tror på önsesidig respekt och förståelse mellan föräldrar och barn.

Och det är just det vi är - föräldrar - inte kompisar! Därmed ger det oss mandat att säja Ja, Nej, och om vi inte vet så säjer vi det. Men vi kan fatta beslut, även såna som inte är helt bekväma.
Det är vår förbannade skyldighet!

Det är därför jag kan känna mig lätt matt när självklarheter(för mig!) ska ältas och ibland skrivas "kontrakt" om med andra föräldrar. Men kom igen! Inte skrivs det på av alla. Inte skrivs det på och hålls. Är dom som behöver det mest där? Nää, oftast inte.

Nä, jag hoppar över det där kontrakterande tjafset men däremot kommer jag lägga min tid istället på att vara stark här hemma när det gäller att säja antingen Ja eller Nej när det behövs.
Jag hoppar över att värma stolar på skolan för kråkorna! Så det så!

Förutom alkoholfrågan togs likabehandlingsplanen upp, viktig men ack så.... ZZZzzzzzz....
Sen var det lite allmänt mysprat och det är ju alltid trevligt! Det uppskattar jag mer än det andra. Det är det som gör att det ens är värt att masa sig dit då och då för att bara konstatera att det är inget nytt under stjärnorna.

Och Du! Om du inte visste det så kan du få upp till 4 års fängelse om du langar alkohol till minderåriga. Dessutom kan jag lova dej ett helvete från oss om du ens kommer i närheten av våra barn med avsikt att langa... Ett öde värre än döden...

Inga kommentarer: