onsdag 17 november 2010


Här sitter jag och softar med en kopp skållhett thé.
Ute är det kallt, termometern säjer - 1,5, hell no säjer jag! Det är så det biter i fingrar och kinder. T.o.m så kyligt att jag har letat fram mössa. DÅ är det kallt, jag lovar! Trots att jag sopade i stallgången som en vilde så steg inte den inre temperaturen nåt avsevärt.
Mina vita vantar ( dom som matchar den fantastiska huvudbonaden jag letat fram!) var nytvättade och ämnade för att finbäras. Dvs inte att ha i stallet utan till allt annat än stallkläder. Tror du jag kom ihåg det. Glömde att byta både mössa och vantar när jag snabbt svidade om för att göra stalltjänst efter varit ute i vanliga världen en sväng. Ibland går det fort och FEL! Så när jag var klar så såg jag att dom rena vantarna var allt annat än rena och att soflan-doften numer är utbytt mot hästskitlukt! Inget kul alls! Detta kommer att innebära att om jag ska till stan i eftermiddag vilket jag hoppas hinna med så kommer jag att få frysa om händerna. Bara att börja om i tvättmaskinen, gör om - gör rätt, är ju min ständiga kommentar så där fick jag för det!
Ikväll är det Emmaträning så jag har förmånen att vistas från 16.45- 22.00 i ett svinkallt ridhus. Varför vill jag bo i detta iskalla land när det faktiskt finns de länder som när dom har vinter nöjer sig med lite mindre varmt och regn. På något sätt så känns det som att det skulle vara lättare. Jag har aldrig haft jättemycket emot regnstövlar t ex. eller regnkappa. Regnhatt avstår jag nog, eller?...
Men nä då! Här bor jag och det finns fördelar för på julafton då gillar jag att det är kallt och snö! Fast då, då är det oftast mer "mindre varmt och regn" konstigt nog! Då när det äntligen känns ok att bylsa på sig 580 lager av kläder och tjocka sockor i stövlarna samt dra ner mössan över öronen. Det är då man kliver ut/ner i lervällingen och konstaterar:
-Fan va konstigt! Idag, på självaste julafton, är det lika varmt/kallt som det var på midsommar (+8 grader) Det regnar precis som då och enda skillnaden är att på julafton har jag tjock vinterjacka och konstaterar att - Idag är det inte speciellt kallt... och på midsommar huttrar jag runt i en liten, tunn, skir sommarklänning med bara axlar och ler anstängt när någon frågar:
- Är det inte kallt??
-Jooo, klart att det är kallt men jag är skitsnygg i min klänning så lite blåskatarr ska jag nog uthärda! och tänderna skallrar i takt med små grodorna!
Chipp!

Inga kommentarer: