måndag 21 november 2011

Varning för LÅNGT inlägg...




Oj vad tiden springer iväg och för mig har det hänt grejjer. Roliga saker.

I torsdags och fredags så hade jag två dagars kompetensutveckling på Mava. Sååå himla kul! Jag har vårdat hjärtsjuka, commotio, och sviktare. Satt nålar, tagit prover och fixat kaffe. Vårdslussat och uppdaterat mig i allmänhet och i omvårdnad synnerlighet. Jag kan absolut tänka mig att arbeta ett par veckor i sommar. Det vore väldig roligt!

Så vi får se, kanske... Det är brist på syrror i sommar så det vore läge att passa på isf.




När jag väl kom hem så kom bästa svärmor och svärfar, barn med repektive och nu var det dags för det årliga pepparkaksbaket. Vips så doftade köket jul. Farmor skötte ugnen och barnen kavlade pepparkakor för brinnande livet. Just där och då satt jag bara i nuet och njöt av att finnas och vara del av detta där och då. I bakgrunden hördes röster från maken, svärsonen den äldre och svärfar som samlats runt en runda whisky samtidigt som brasan knastrade och värmde både hus och sinne.


Lördagsmorgonen startades med att vi särade på fölet och stoet för första gången på dagen och nu skulle han introduceras för storebror. Vi hade förväntat oss lite tjut och pip, spring och bus men inget hände mer än att fölis gnäggade lite förvirrat och glodde efter mamma. Mamman var hur nöjd som helst och hade inte alls någon avsikt att svara sin orolige son utan mumsade obekymrat vidare i sin hög med hö. Kan tänka mig att hon kände sig lyxig och lite fri. Ingen unge, egen hage, eget hö och vatten. Bara lugn och ro. Hehe! Hon såg rätt nöjd ut. Och storbror han är och förblir en gentleman som bara är lugn och vänlig. Härligt!




Efter frukost skulle det stånkas korv i långa banor. Sisådär dryga 15 meter i alla fall. Så vi, jag och svärmor, gjorde först köttkorv med en smak som kan få mig att bli religiös. Herrejösses vad god den blev!!

Sedan var det dags för grynkorven. När vi var klara så kokade vi potatismos och nygjord korv och provsmakade. Jag kunde inte ha gjort det bättre. Det var banne mig nära perfekt :)


Mannen hade önskemål på leverpastej, men där fick jag nog. Den fick de grejja själva. Gillar inte leverpastej, speciellt inte hemmagjord. Men mannen och dottern var nöjd så det blev ju lyckat det också.


Söndagen hade jag stallet så det tog en liten stund. Sedan var vi i Tibro och Hugo spelade bowlingmatch. Laget förlorade visserligen med ynka poäng men H vann en chokladkaka som bäste spelare. Roligt! Speciellt när farmor och farfar var med. Sedan var vi i en butik i Åsle, Hem till mig. Och där finns det hur mycket fint som helst... Oj, oj... :)

Farfar ville inte köra i mörkret så dom stannade tills i morse. Det gjorde de rätt i. Alltid lika kul att ha dom här. Nu får jag lite adventfeeling och ska försöka att förbereda så att kommande helg kan bli lika bra som denna blev. Dessutom har jag grannhästarna i helgen när de är i Uppsala så det kan vara bra att förarbeta lite på onsdag. Hoppas mannen putsat fönstren tills på torsdag. (Hoppas kan jag ju alltid...) så kommer resten gå som en dans.


Ha det gott så hörs vi snart igen!

Inga kommentarer: