lördag 10 april 2010

Fika i Tidaholm!


Ny upplevelse!
Var kl 9.45 i metropolen Tidaholm. Hade släppt fröken C på Ekedalens idrottsanläggning. Fotbollsmatch idag du vet...

Jo, som sagt, vi var inne i Tidaholm och skulle ta ut pengar, kika lite i affärer ( dom har några riktigt bra affärer faktiskt!) och ta en fika.
Klockan var ju knappt morgon men Tidaholmare må va bonniga men ett morgonpiggt släkte ingen tvekan om det! Nåja inte alla, som svärsonen tex... Men till vår förvåning var det folk i rörelse överallt.

Var på Lindex där jag hittade en klänning för 29:- Galet! Pengarna var uttagna och ca kl 10.15 var vi fikasugna och styrde stegen mot cafe Julius.

DET VAR KNÖKAFULLT!

Inte en plats att uppbringa och det är inget litet kafé. Vi blev så förvånade. Majoriteten var ju helt klart över 65 år men det fanns både ungdomar (varför sov dom inte???) och familjer med småbarn ( det var mer förståligt då dom små terroristerna vaknar mer än lovligt tidigt) och en hel massa pensionärer. Kan inte dom fika på vardagarna när vi andra är tvugna att gå till jobbet och inte kan välja fritt bland ALLA veckans dagar när vi vill sitta på café en grå förmiddag för en gångs skull? Dom kan ju fika vilken jäkla vardag som helst!!

Hur som helst...

Det fanns ju fler fik som tur var. Norbergs café vid torget hade faktiskt några stolar lediga. Där var snittåldern ca 70 år (?) och lukten av Tena inkontinens skydd låg som en dimma och jag trodde för en kort stund att vi förvirrat oss in på ortens sjukhem.
Men ack nej, det var bara fika gästerna som muntert sörpla kaffe och prata skit som spred sin doft. Och dom var inte ett dugg gaggiga. Ganska pigga faktiskt för sin ålder. Och om jag tänker på det så var det jäkla fräsigt. Tänk alla som bestämt träff med polarna på café Norberg i dag. Kan nästan höra hur det lät...

- Ses vi på Norbergs på lördag månne tro? frågar pensionärpar A

- Ja! Trevligt! Det klart vi ses på fiket nästa lördag igen förutsatt att frugan och jag fortfarande är i livet! svarar pensionärpar B

-Kanoners! Säjer vi kl 9.30 som vanligt? pensionärspar A

- Jupp, det blir finfint! Räcker du mej käppen så jag kan hämta rollatorn till Svea för jag vill hinna med och spela en Harry innan det är dags för hemtjänsten att komma med lunchen... Vi ses!

En svag doft av lavendel och instängda kläder sprider sig i symbios med en viss kisslukt också... när han haltande tar sig fram.

Och vet du mer vad som var helt toppen med just Norbergs fik!? Deras helt fantastiska sockerfria bulle!!
Yummie!
Helt sjukt god och så färsk! Bara tacka och ta emot! Med det kundunderlaget så måste väl utbudet av sockerfritt vara det som går bäst.

Säj den pensionär som inte har kostbehandlad diabetes typ 2. Finns den? Inte i Tidaholm i alla fall för där hade dom fanken i mej det bästa utbud jag någonsin skådat. Fram för fler pensionärer som fikar på Rådhuskoniset i Skövde!!!
Dom kan inte ens stava till sockerfritt vad jag vet. Än mindre servera något som går att äta. Varnar för den sockerfria hallongrottan dom har. Förrästen det enda(!) sockerfria alternativet. Den kan du dö av (!) för ingen saliv i världen kan uppväga den torrheten och risken för kvävning är ett faktum.

Aha... Nu gick det upp ett ljus! Det är ju förmodligen därför vi inte ser så många 70+ på cafét där. Dom som går dit, köper hallongrottan, avlider och är därför inte välkomna igen nästa lördag av förståeliga skäl. Så är det naturligtvis!!

Fan va jag är smart!

Nu vet jag varför min dotter M trivs så bra i Tidaholm. Det är ju givetvis för att folk är så sociala och trevliga där. Naturligtvis!

Trevlig lördag!

Inga kommentarer: